David, expert na online prodej, bývalý extraligový hokejista, dává tipy, co udělat než začnete podnikat, v čem v roce 2019 je potenciál k podnikání pro sportovce a jak na to s využitím moderních technologií.

Jaká je tvoje podnikatelská vize?

Mojí vizí je v podnikání být nezávislý na čase i místě tzn. mít možnost podnikat odkudkoliv na světě, řídit si svůj čas a místo, kde jsem. Dnes je mi 34 let a trvalo mi to dlouhých 12 let, než se mi to povedlo. Za tu dobu jsem si x-krát rozbil hubu a x-krát jsem musel vstát, ale to sportovci vědí, co je prohra a vědí, co to je znovu vstát

Jaké tipy máš pro sportovce, když začne přemýšlet o tom, že by chtěl začít podnikat?

Ať si to dobře rozmyslí, není to legrace, není to pro každého a je to cesta trnitá. Ale na začátku bych si položil nejdůležitější otázku PROČ? Co vlastně od podnikání očekávám. Všichni lidi si myslí, že podnikání je jen o vydělávání obrovského množství peněz, pak vidíme ty fotky vysmátých podnikatelů na instagramu, ale podnikání je dřina a mělo by tam být nějaké větší POSLÁNÍ. Mělo by to vycházet z toho, co chci lidem dát, v čem chci lidem zlepšovat život. Měl by to být dobrý produkt, ale produkt by neměl být jen zdroj peněz, ale mělo by mě to i bavit, např. rybář, když jde ráno v 5hod chytat ryby, tak ani často nemusí mít budík, protože nemůže dospat. A tohle by se mělo dít i u lidí, kteří chtějí podnikat, najít si v tom to, co mě baví a to poslání, když to tam nebude, tak si brzy rozbijou hubu a brzy s tím skončí

Co je tvoje PROČ?

Pomáhat lidem, žít podobný způsob života jako já, a protože ho sám žiju, tak mě to neskutečně baví. A když vidím ty lidi, kterým pomáhám, že se posouvají dopředu a tím se posouvám sám, tak mi to dělá neskutečnou radost. Není to jen o tom, že se mi sypou peníze na účet, ale že to má i vyšší smysl.

Jak dlouho ti trvalo, než jsi viděl výsledky svého podnikání?

Je potřeba rozlišovat 2 způsoby podnikání. Prvním je to, že buduješ firmu se zaměstnanci, firemní kulturou, procesy, pobíráš většinou menší plat než tvoji zaměstnanci a věříš, že někdy na konci dostaneš tu velkou výplatu. V tomto případě se opravdu může stát, že 3 roky žereš tuňáka z konzervy. Druhý způsob je, že jedeš sám na sebe, nepotřebuješ moc lidí. Můžeš být obchodník, konzultant, prodejce, marketér, freelencer, můžeš dělat weby, finančního poradce. To jsou všechno obory, kde to riziko je téměř žádný, protože do toho nevstupuješ s žádným kapitálem a svůj výdělek si řídíš jen svými aktivitami a výkonem. Zažil jsem obě cesty, i když u té první jsme na konec dostali tu „velkou výplatu“ , tak mně osobně se lépe dýchá u té druhé cesty, kde mě to nepřipoutává na tom jednom místě, kam musím každý den jít a řídit ty lidi a firmu. Pak je tu ještě třetí možnost, kterou nám otvírá rok 2019 a moderní technologie. My jsme se poznali, když jsi byla v Havlíčkově Brodě a já na Bali a vůbec nám to nevadilo. Dnes je ten trend takový, že mám ve svém týmu lidi, kteří jsou rozesetý po celém světě, kteří pracují na zakázku a dokážeme dávat lidem kvalitní produkt . A můžu to dělat  odkudkoliv na světě. A díky moderním technologiím a online marketingu, můžu sdílet to, co umím a nemusím dnes chodit a klepat na dveře s deskami a telefonem v ruce.

Jaké obory vidíš jako vhodné pro tento  třetí způsob podnikání s využitím moderních technologií?

Já, když jsem se poprvé seznámil s online marketingem, tak jediné informace byly k pořízení v zahraničí za opravdu velmi draho a navíc pokud jsi neuměla anglicky, tak sis ani neškrtla. Dneska máš neuvěřitelné množství příležitostí, které se válejí na zemi. Od správy sociálních sítí pro klienty po tvoření webových stránek, konzultování něčeho co tě baví, např.pokud tě baví rybaření a sdílíš, co umíš a uděláš si komunitu na sociálních sítích viz Kuba Vágner, kdy cestuje po světě loví ryby a lidi mu za tu platí. To jsou možnosti, které nám umožňují technologie – ideální pro volnonožecký profese freelencerů, prostě můžeš dělat, co chceš, je to jen o tom se to naučit a to kde budou peníze, je určitě i tvůj obor tzn. finance

Na co všechno lze online marketing napasovat?

Úplně na všechno, v čem se člověk cítí dobrý, co ho baví, lidi mi říkají, já mám ale hmotný produkt, mám prodejnu. Ok pokud jsi cukrář a baví tě točit zmrzlinu, tak začni vytvářet o tom obsah. Příkladem může být kuchařka Kamu – procestovala celý svět a blogovala o tom a teď má jednu z nejprodávanějších knih na světě. Je to o postoji, připustit, že všechno jde.

Ale ne každý rozumí online marketingu, dneska lze využít odborníky, ty jsi jedním z nich, je to vhodná cesta?

Z mé vlastní zkušenosti 98% lidí si nastuduje informace, kterých je plný internet, jsou ochotni za vzdělávání zaplatit obrovské peníze a pak čumí. Já jim říkám upláceči osudu, protože pak nedělají krok 2, ale sportovec ví, že ty břišáky sami nenaskáčou ani ten maraton neuběhnu, když si o tom přečtu, prostě u všeho musím makat.

Co ti podnikání dává?

Každý máme jiné hodnoty a řídíme se podle něčeho jiného, ale když to vezmu podle svých hodnot, tak můj den vypadá tak, že od 7 – 11hod se věnuju sobě a své rodině a pak jdu pracovat a pracuji do 19hod. Ta důležitá věc pro mě je, že si to můžu dělat podle svýho, blbý je, že to nemám s čím srovnat, protože jsem nikdy nechodil do kolbenky. Další věc, co mě podnikání naučilo – nějaké pokoře a i to, co mě naučil sport a to že jsem nikdy nemyslel na to, když jsem šel tím kanálem, což se ti v životě občas stane, že to je prohraný turnaj, ale že to je jen prohraný zápas a ráno vstaneš a jdeš hrát znovu a dál a to jsou věci, který ti v životě často dost pomůžou


Mohlo by vás také zajímat

Přidej se do komunity sportovců, kteří podnikají